söndag 17 januari 2010

Pizza med mammas pizzasås



När barnen var små besökte vi den lokala pizzabagaren minst en gång i veckan tillsammans med några kamrater till barnen. Barnen älskade pizzan som bakades där. Glädjen att vara på väg till pizzerian gick inte att ta miste på. Jag bestämde mig för att experimentera för att få fram rätt smak på den ”egna” pizzan. Degen upplevde jag inte som svår att få till men däremot pizzasåsen, därför frågade jag Julia som var gift med pizzabagaren om jag kunde få receptet på pizzasåsen. Julia var generös och skrev ner alla ingredienser som de använder för framställningen. Det som saknades var hur mycket av varje sak jag skulle ha. Jag började genast experimentera för att få fram ”rätt” smak för vår familj. Numera får jag bästa betyg av våra barn och även deras kamrater, av och till säger någon/några av kompisarna: Din pizza smakar mycket godare än pizzabagarens! De försöker självklart vara artiga, men jag väljer att tro att det finns ett uns av sanning i det!
Våra barn är stora nu och har flyttat hemifrån men av och till kommer de på besök – då brukar jag göra en stor sats pizzadeg som jag förgräddar (5 min) och fryser in sedan. Jag penslar på pizzasåsen när degen fortfarande är fryst och sedan lägger jag på alla ingredienser som jag vet att våra barn gillar, det hela tar max 10 minuter – mycket enkelt. Vesuvio (strimlade skinka och ost) var favoriten hos våra barn länge men numera experimenterar de ganska fritt både när det gäller pizza och andra maträtter. De har öppnare sinne för att prova nya saker. Äldste sonen Pierre har gjort en egen version som han kallar för ”Monstermanligpizza”.
Nu i helgen hade jag besök av min väninna som numera är Farmorgun med hela Sverige :)) hon gillar allt som jag lagar vilket gör att jag gillar henne ännu mer.
Den pizza som skapades under hennes besök döptes därför till Farmorgunpizza.

Nedan får ni nu ta del av recept på ”Mammas Pizzasås”, Pizzadeg och två olika sorters fyllningsförslag.

”Mammas Pizzasås”

För det mesta gör jag en stor sats av den här kryddblandningen eftersom den har lång hållbarhet.

2 msk oregano
3 msk basilika
4 msk gräslök
4 msk persilja
3 msk lökpulver
1 msk vitlökspulver
5 msk Tacokrydda
1 msk paprikapulver
1 tsk chilipulver

Samtliga ”örter” ska vara torkade.

1. Lägg ner allt i en mixer och kör tills allt har pulveriserats.
2. Häll en burk tomatpuré (440 gram) i en kastrull.
3. Tillsätt 3-4 msk av kryddblandningen
4. Tillsätt 3-4 dl vatten
5. Rör om och låt blandningen koka upp under svag värme.
6. Smaka av, tillsätt mer kryddblandning om du vill ha ”mer smak” på såsen.
7. Konsistensen ska vara lite lösare än tomatpuré, det ska vara lätt att pensla över pizzabotten. Vid behov häller du i mer vatten under tiden.
8. Låt såsen kallna
9. Lägg över i en glasburk och förvara i kylskåpet.

Pizza Grundrecept

Tidsåtgång:
Förberedelse: ca 10 min
Jäsning: 30 – 40 min
Tillagning: 10 – 15 minuter

Pizzabotten
Till en stor eller 2 mindre pizzor:
25 gram jäst (halv paket)
2 dl ljummet vatten
1 msk olja
½ tsk salt
5 dl vetemjöl

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Smula jästen i en bunke, häll i vattnet (37 grader varmt – får ej vara varmare när man använder färsk jäst).
3. Rör så att jästen löser sig
4. Ha i olja o salt.
5. Häll över all mjöl och börja knåda (eller med vanlig visps degkrokar)
6. Degen ska kännas ”fin” inte kladdig.
7. Nu kan du antingen kavla ut degen först och låta den jäsa eller låta degen jäsa först i bunken och kavla ut den sen. Jäsningstiden är ca 30—40 minuter (eller till dess degen har fått dubbel storlek).
8. Smörj en ugnsplåt.
9. Lägg en våt (fuktig) disktrasa under plåten så åker den inte omkring.
10. Lägg över degen i ugnsplåten.

Under tiden som degen jäser kan du förbereda det du ska ha på pizzan.

Montering
11. Börja med att förgrädda pizzabotten ca 5 minuter (då blir den inte degig)
12. Ta ut plåten och börja med att pensla på ”mammas pizzasås”.
13. Lägg på alla ingredienser och grädda i 225 graders ugn till dess pizzan har fått fin färg (ca 10 - 15 minuter).

Tips: Ibland har jag i en näve med riven mozzarella i degen. Prova det, det smakar riktigt Chizzzy!

Fyllningsförslag:

Pierres ”Monstermanligfyllning”
1 sats pizzadeg
1 paprika som man kärnar ur och skivar (steks mycket lätt)
Halv burk champinjoner (steks lätt)
1 lök (hackas grovt) (steks – blonderas)
Skivade svarta oliver
Massor med mozzarellaost, snåla inte!

Gör som i grundreceptet. Pierre tar ut plåten efter 10 minuter och häller över mera mozzarellaost och lägger tillbaka plåten i ugnen till dess alla ost har smält.


Farmorgunpizza
1 sats pizzadeg
Några matskedar ”mammas pizzasås”
6 stora champinjoner (skala, skiva grovt och stek dessa), låt rinna av.
100 gram Serranoskinka i tunna skivor, klipp i mindre bitar, stek hastigt och låt rinna av
10 skivor pepparsalami i skivor som klipps i mindre bitar.
3 st rostade peppar (finns i glasburk), skär i strimlor
150 gram mozzarellaost.

Inga kommentarer: