lördag 13 februari 2010

Snabb Korvgryta

1- skär korv och tomater
2 - varva i ugnsfast form
3 - häll över såsen och strö över osten
4 - så här ska det se ut när du tar ut grytan.

Snabb Korvgryta


För ca 14 dagar sedan besökte min man och jag IKEA på Kungens kurva. Trots kylan och mängden snö var det många som var där. Även om man ska ha några få saker måste man snurra runt rätt mycket. Trötta började vi köra hem till Södertälje. I bilen började vi prata om vad vi skulle äta när vi kom hem. Vi tog vägen förbi ”min” livsmedelsaffär ELLBE:s (Brunnsängs centrum i Södertälje), en fantastisk affär med bra sortiment och otroligt trevlig personal. Plötsligt upptäckte jag falukorv utan E-ämnen och 80% kötthalt! Ärligt talat är jag inte så förtjust i ”falukorv” egentligen – nu var det säkert 2 år sedan jag åt falukorv, så jag tänkte: vi provar!. Resultatet blev otroligt lyckat! Det tar ca 10 minuter att förbereda allt – sedan ca 20-30 minuter för potatisen att koka medan grytan godar till sig i ugnen. Vår familj älskar såser så jag brukar alltid göra en dubbelsats av nedanstående sås.




Det här behöver du:

15 – 18 skivor falukorv

15 – 18 skivor tomater

En kruka färsk dill (eller torkade)



Till såsen behöver du:
2 msk becel

3 msk (1/2 dl) vetemjöl

4 dl
vätska (mjölk, vatten+kycklingfond eller gräddmjölk)
1 tsk salt

1 krm grovmalen svartpeppar

2 msk pepparrot (finns i små hållare eller i tub)

Dessutom:

2 dl riven parmigiano reggiano som strös över innan formen sätts i ugnen.


Steg för steg:

  • Sätt ugnen på 225 grader
  • Skiva falukorven (ca 1 cm tjocka skivor), snitta varje skiva så att korven inte ska rulla ihop
  • Skiva tomaterna tunt
  • Rensa dillen och hacka grovt
  • Välj en ugnsfast form med hög kant. Smörj formen med lite olja
  • Varva korv, tomater och sedan dill lager på lager i formen

Gör nu såsen:

  • Smält Becel över svag värme
  • Rör ner mjölet och rör ut det ordentligt
  • Späd lite i sänder med vätskan.
  • Rör om hela tiden, det enklaste är att röra med en vanlig spiralvisp
  • Låt sedan såsen sjuda några minuter och smaka av den med salt och peppar och pepparrot.

Häll såsen över korv, tomaterna och dillen. Strö över riven ost. Sätt i ugnen under tiden som du sätter på potatisen. Vi brukar ha pressad potatis till detta, men har du bråttom går det utmärkt med vanlig hederlig kokt potatis.

Noshe Jan!

Inga kommentarer: