fredag 12 februari 2010

Banana Nut Bread






Banana Nut Bread


Hela vår familj har vistats mycket i USA eftersom stor del av min närmaste familj bor där. När vi samlas lagar vi gärna mat tillsammans, utbyter recept och experimenterar glatt. Min svägerska Judy Shafé var generös och gav mig nedanstående recept som hon har ”ärvt” från sin mormor. Banana Nut Bread är ett mycket välbalanserat bröd som man kan äta till frukost med lite cream cheese eller bara som det är till kaffe/te. Jag lagar brödet så fort jag har lite mogna bananer som inte ser så vackert ut på fruktfatet, då blir brödet extra gott.
Igår fick mina kollegor smakprov på brödet när vi tog en kopp kaffe på förmiddagen, de gillade det verkligen.

Det här behöver du:
¾ dl Flytande margarin (t ex becel)
1 ¾ dl Socker
1 st Stort ägg
1 tsk Bordssalt
1 tsk Bakpulver
4,5 dl Vetemjöl
2 - 3 st Mogna bananer (mosade)
2,5 dl Hackade dadlar (finns i hälsokostbutiker) eller russin
2,5 dl Grovt hackade valnötter


Steg för steg :

  • Sätt ugnen på 175°
  • Smörj en vanlig (1 ½ liters form) avlång kakform med margarin, strö vanligt mjöl i formen så att det täcker formen.
  • Vispa margarin (Becel) och socker väl i en skål.
  • Blanda och vispa in ägget.
  • Blanda mjöl och bakpulver i en plastpåse och häll det i smeten, vispa inte!
  • Mosa bananerna och häll det i smeten, nu kan du vispa smeten så att allt blandas väl.
  • Hacka nötterna, blanda med hackade dadlar eller russin och blanda i smeten. Vispa inte, rör så att allt blanda sig väl.
  • Häll smeten i formen.
  • Låt baka i ugn ca 1 timme. Känn med en sticka så att det är genombakat.
  • Låt kallna innan du stjälper upp brödet. Slå in brödet i foliepapper.
Brödet har långt hållbarhet. Förvaras i kylen.



Välbehövlig kaffepaus med Banana Nut Bread
På bild: Roger Svanborg och Gunilla Astvik-Winér


Noshe Jan!

Inga kommentarer: